Nová pravidla pro úhradu drobných oprav v nájemních bytech!
Od 1.1.2014, kdy vstoupil v platnost nový Občanský zákoník (NOZ), přestalo platit
nařízení vlády č. 258/1995 Sb., které upravovalo úhradu nákladů spojených
s drobnými opravami nájemního bytu. Podle NOZ se mohli v nájemní smlouvě o této
záležitosti pronajímatel a nájemce dohodnout.
Vláda nyní schválila nové nařízení, které od 1.1.2016 vymezuje běžnou údržbu
a drobné opravy bytu, které provádí a hradí nájemce.
1) Běžná údržba
Běžnou údržbou se rozumí „udržování a čištění bytu včetně zařízení a vybavení,
které se provádí obvykle při delším užívání. Jde zejména o malování, opravu omítek,
tapetování a čištění podlah včetně krytin, obkladů stěn a čištění zanesených
vodovodních odpadů až ke svislým rozvodům.“
Náklady hradí nájemce, nedohodnou-li se s pronajímatelem jinak.
2) Drobné opravy
Za drobné opravy se považují opravy bytu a jeho vnitřního vybavení, pokud je toto vybavení
součástí bytu a je ve vlastnictví pronajímatele. Například: opravy podlahových krytin,
částí dveří a oken, výměny zámků, opravy a výměny vypínačů, zásuvek, jističů, zvonků,
domácích telefonů, zásuvek rozvodů datových sítí, signálů televizního vysílání, dále pak opravy
a výměny bytových měřidel pro rozdělování nákladů na vytápění a opravy a certifikace bytových
vodoměrů teplé a studené vody. Do výčtu patří také opravy vodovodních baterií, sprch,
ohřívačů vody, umyvadel, van, dřezů apod.
Nájemce hradí drobné opravy podle věcného vymezení (opravy konkrétně vyjmenované v § 4)
a u ostatních oprav neuvedených v § 4 do výše nákladů 1.000 Kč na jednu opravu (§ 5).
Důležitým ustanovením je finanční limit, který je stanoven maximální částkou 100Kč/m²
podlahového plochy bytu za kalendářní rok (§ 6).
Podle nového nařízení se budou řešit situace vzniklé po 1.1.2016 a na ujednání v nájemní
smlouvě, které je v neprospěch nájemce, se v případě sporu nebude brát zřetel.
Platné zůstane pouze ujednání snižující rozsah povinností nájemce.